Terveyslautakunta 07.09.2010

Vastaesitys ja eriävä mielipide terveyslautakunnan lausuntoon selvityksestä terveysaseman avosairaanhoidon kilpailutuksesta




Vastaesitys:
jäsen Autti oli ehdottanut lausunnon palauttamista uudelleen valmisteltavaksi siten, että lausuntona esitetään selvitys hylättäväksi todeten, ettei ulkoistamiselle ole edellytyksiä. Tämä esitys raukesi jäätyään kannatuksetta.

Eriävä mielipide:
jäsen Autti jätti pöytäkirjaan merkittäväksi seuraavan eriävän mielipiteensä:;

”Lausunto selvityksestä terveysaseman avosairaanhoidon kilpailutuksesta olisi tullut hylätä kokonaisuudessaan ja palauttaa asia siten uudelleen valmisteltavaksi, koska yhden terveysaseman
avosairaanhoidon kilpailutukselle ja kaupungin kokonaan omistaman osakeyhtiön perustamiselle jolta ostettaisiin yhden terveysaseman palvelut, ei ole perusteita.

Selvityksestä ilmenee, ettei ulkoistaminen ole tuonut taloudellista hyötyä sitä kokeilleissa kaupungeissa. Terveyskeskuksen hankintastrategiassa todetaan, että palvelujen hankkiminen muualta edellyttää mm. että ulkoistumisesta on odotettavissa kustannushyötyä ja alalla on toimivat markkinat. Selvityksestä ilmeen, että palvelujen tuotanto on jo nyt keskittynyt viiden suuren palvelutuottajan käsiin.

Selvitys tuo esille, että yrityksille lähettyyn kyselyyn kilpailuun osallistumisen halukkuudesta vastasi vain kaksi yrittäjää. Selvityksessä todetaan, että vastaajien mielestä yrityksiä on markkinoilla liian vähän eikä uusilla yrityksillä ole enää pääsyä markkinoille.

Lisäksi on huomioitava, että kilpailutuksessa syntyy lukuisia kustannuseriä itse kilpailutuksesta, palvelujen ostoista, valvonnasta, kaupungille jäävästä viranomaistoiminasta ja palveluntuottajan kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Selvityksessä on todettu, että näihin tehtäviin tulee varata erilliset resurssit. Kun saamaan aikaan terveyslautakunnan 7.9.2010 esityslistan mukaan ”terveyskeskuksessa pyritään käytettävissä olevin keinoin pienentämään vuoden 2010 ylitysuhkaa (palkankorotukset, kotihoidon henkilökunnan lisäys), missä yhteydessä tarkasteluun otetaan myös vuoden 2011 talousarvioon sisältyvien vähennysblokkien mahdollinen aikaistaminen”, ei erillisten resurssien varaaminen kilpailuttamiselle olisi mahdollista ilman perustyön resurssien vaarantamista.
Henkilöstön saatavuus on parantunut selkeästi selvitystyön aloittamisesta. Terveyskeskuksen toiminta pystytään siten turvaamaan aiempaa paremmin oman vakinaisen henkilökunnan turvin, kuten terveyskeskuksen hankintastrategiassa todetaan ensisijaisena vaihtoehtona. Selvityksessä tulee esille, että ulkoistamminen vaikuttaa oleellisesti henkilökunnan palvelusehtoihin ja turvaan. Selvityksessä todetaan, ettei henkilöstörakenne sido tuottajaa ja esityksessä puhutaan jopa kilpailutuksen kautta omaa työtään vailla jääneestä henkilöstöstä. Tämä on ristiriidassa kaupungin oman strategiaohjelman kanssa, jonka mukaan varmistetaan omaan palvelutuotantoon tarvittavan osaavan henkilöstön saaminen ja pysyvyys sekä lisätään henkilöstön työtyytyväisyyttä.
Selvityksessä tuodaan esille, että palveluntuottajalla on todennäköisesti aiemmasta poikkeavia ajatuksia ja ideoita palvelutuotannon järjestämisestä, mutta näitä ei selvityksessä avata mitenkään.
Selvityksessä todetaan, että kysetutkimuksen perusteella yritykset ovat ryhtyneet kehittämään palvelujaan, mutta eivät ole erityisesti tuoneet uusia innovaatioita avoterveydenhuoltoon.

Kaupunginvaltuuston hyväksymän strategiaohjelman mukaan laadukkaalla johtamisella ja henkilöstön osaamista ja vaikutusmahdollisuuksia kehittämällä edistetään yhteisten tavoitteiden saavuttamista ja toiminnan
kehittämistä.

Terveyskeskuksen uusi organisaatiomalli aloitti toimintansa vuoden 2009 alussa. Kehittämistoiminta, työparimallin ja listautumismallin käyttöönotto ovat vasta alkamassa. On tärkeää, että terveysasemien kehittämistyö jatkuu ja sitä voidaan laajentaa hyvällä, innovatiivisuuteen kannustavalla henkilöstöjohtamisella kunnan oman, vakinaisen henkilökunnan kanssa. Näin voidaan parhaiten turvata kuntalaisten tarvitsemat terveydenhoitopalvelut.
Eduskunnassa käsittelyssä oleva terveydenhoitolaki sekä lääkäreiden julkisen vallankäyttöä koskevat valmistelut ja esitykset ovat vielä kesken ja niiden vaikutuksia julkiseen terveydenhuoltoon ja sen järjestämiseen tulee käsitellä ja arvioida vasta niiden valmistuttua.
Kunnallisten palvelujen yksityistäminen ja yhtiöittäminen heikentävät myös demokraattisesti valittujen luottamushenkilöiden mahdollisuuksia valvoa näiden yksiköiden päätöksentekoa ja toimintaa.
Terveyslautakunnan äänestyksen jälkeen hyväksymässä lausunnossa todetaan ”Terveyslautakunta ei pidä kysymystä terveysasematoiminnan kilpailuttamisesta ajankohtaisena”.
Kyseinen lause ilmoittaa selkeästi sen, että terveysasematoiminnan kilpailuttaminen voidaan milloin tahansa ottaa uudelleen käsittelyyn, joten lausuntoa ei olisi tullut hyväksyä tässä muodossa edellä esitetyillä
perusteilla.”