Terveyslautakunta 15.6.2010

Vastaesitys ja eriävä mielipide lausuntooon palvelusetelin käytön laajentamisesta

Jäsen Autti ehdotti jäsen Ravelan kannattamana, että palvelusetelin käytön laajentamisesta annetaan seuraava lausunto:


”Terveyslautakunta toteaa, että palvelusetelin käytön laajentamista selvittäneen työryhmän raportissa tuodaan selkeästi esille nykykäytäntö, palvelusetelilain keskeinen juridinen sisältö, tavoitteet hallituksen esityksen mukaan ja työryhmän kannanotot. Selvitykseen on liitetty terveyskeskuksen ja sosiaaliviraston näkemykset palvelusetelin käytön laajentamisesta.

Terveyslautakunta katsoo, että palvelusetelilainsäädännön käytännön selvittäminen vaatii kuitenkin maltillista etenemistä. Palvelulainsäädäntöön liittyy monia erityiskysymyksiä; kunnan laaja asiakkaan informointivelvollisuus, asiakkaan asema sopimusosapuolena, henkilötietojen suojaus, palvelusetelin arvon määritys, valvonta jne. joiden haita ja hyödyt tulee arvioida tarkasti.
Kokemuksen lisäämiseksi asiassa kannattaa siten edetä terveyskeskuksessa ja sosiaalivirastossa määräaikaisten palvelusetelikokeilujen avulla.


Terveyslautakunta toteaa, että määräaikaisten palvelusetelikokeilujen aikana voitaneen soveltuvin osin hyödyntää myös sosiaaliviraston vastaavissa kokeiluissa saatavia kokemuksia muun muassa palvelusetelin arvon määrittämisen linjauksista, palvelusetelityypeistä ja palvelusetelin myöntämisperusteista sekä rekisterinpidosta.

Terveyslautakunta toteaa, että terveyskeskuksen kotihoidossa jatketaan 1.3.2008 käyttöön otettua aikaisemman lainsäädännön mukaista palvelusetelimäistä siivousseteliä. Siivoussetelin saa helsinkiläinen, joka ei huonon kunnon vuoksi pysty itse siivoamaan ja, jolla ei ole varaa hankkia siivouspalvelua yksityisiltä markkinoilta.

Lisäksi terveyslautakunta toteaa, että lautakunnan päätöksellä vuodesta 2006 on kaupungin varoista toteutetussa rintamaveteraanien avokuntoutuksessa ollut käytössä palveluseteli. Tätä järjestelyä on tarkoitus jatkaa. Koska nyt valtionkonttorin ohjeistus mahdollistaa palvelusetelin käyttämisen myös valtion varoin toteutetussa avokuntoutuksessa, tarkoituksena on mahdollistaa em. palvelusetelin käyttö myös valtion varoin tapahtuvassa avokuntoutuksessa. Käytössä olevaan palvelusetelijärjestelmään tehdään tätä ennen tarvittavat tarkistukset.

Terveyslautakunta toteaa, että palvelusetelikokeilusta ei saa syntyä lisäkustannuksia. Terveyslautakunnan näkemyksen mukaan palvelusetelipilotteja tulee seurata ja arvioida tarkasti. Kokeiluvaiheen aikana tulee seurata ja arvioida erityisesti palvelusetelin arvon määrittelyä ja lähtökohtana tulee olla se, että palvelusetelin hinnalla saa myös hankittua sille määritellyt hammashoidon palvelut. Samoin tulee seurata ja arvioida palvelusetelijärjestelmän kokonaisuuden toimivuutta sekä palvelusetelin vaikutuksia asiakkaisiin, oman henkilöstön asemaan, markkinoihin sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksiin.

Terveyslautakunta esittää,

1. terveyskeskuksessa käynnistetään palvelusetelikokeilu ainoastaan suun terveydenhuollon palveluissa, jotka on tällä hetkellä hoidettu maksusitoumuksin

Kokeilu toteutetaan 30.6.2012 mennessä.

2. Kokeilun aikana terveyskeskuksen oman suun terveydenhuollon toimintaa kehitetään, koska asiakkaalla on aina oikeus valitakunnan oma palvelu palvelusetelin sijasta.


3. Palvelusetelikokeilun keston ajan kaikista tarvittavista, terveyskeskuksen pilottia koskevista toimista päättää terveyslautakunta.”

Äänestyksessä esittelijän ehdotuksen ja tämän vastaesityksen välillä todettiin lautakunnan äänin 6 (Johansson, Kuuskoski, Muurinen, Snäll, Tuominen, Malinen) – 2 (Autti, Ravela)kannattavan esittelijän ehdotusta.

Linkki pöytäkirjaan