Helsingin kaupunginvaltuusto 7.4.2010

Valtuustokysymys HKL:n yhtiöittämisestä eli ulkoistamisesta

 ”Kaupunginvaltuusto käsitteli strategiaseminaarissa 5.–6.2.2009 kau-punginjohtajan ehdotusta kaupungin strategiaohjelmaksi vuosille 2009–2012. Kaupunginjohtajan visiossa esitettiin, että ”metroliikenne ja raitio-liikenne yhtiöitetään omiksi yhtiöikseen”.


Kaupunginvaltuusto kuitenkin hylkäsi metro- ja raitioliikenneyksiköiden yhtiöittämisen kaupungin strategiaohjelmasta ja päätti, että ’selvitetään metroliikenteen ja raitioliikenteen hallintomallit’.

Konsernijaoston kokouksessa 8.2.2010 HKL:n toimitusjohtaja kuitenkin esitteli hallintomalliselvityksen, jossa vaihtoehtona metro- ja raitioliiken-teen yhtiöittämiselle oli lisäksi koko HKL:n yhtiöittäminen.

Konsernijaosto päätti merkitä jaostolle annetun selvityksen tiedoksi. Samalla konsernijaosto päätti kehottaa HKL-liikelaitosta yhteistyössä talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa käynnistämään jatkovalmiste-lun keskitettyjen hallintomallivaihtoehtojen, liikelaitosmalli, osakeyhtiö-malli ja yhdistelmämalli (liikelaitos ja tytäryhtiöt), pohjalta ja tuomaan 1.6.2010 mennessä konsernijaostolle esityksen HKL-liikelaitoksen hal-lintomalliksi kaupunginhallitukselle tehtävää esitystä varten.

Lisäksi konsernijaosto päätti, että valmistelussa on otettava huomioon kaupungin ja henkilöstöjärjestöjen kanssa sovitut yhteistoimintamenet-telyt.

Asetetusta lyhyestä selvitysaikataulusta johtuen HKL:n henkilökunnalla ei ole tosiasiallista mahdollisuutta esittää riittävän laajasti omaa kan-taansa ja puolustaa kunnallisia työpaikkojaan mahdollista yhtiöittämistä eli ulkoistamista vastaan. Päätöksen asiassa tekevät poliittiset päättä-jät. Asiaa ei ole myöskään käsitelty HKL-liikelaitoksen johtokunnassa.

Kysyn, aikooko kaupungin johto ryhtyä toimenpiteisiin palauttaakseen metro- ja raitioliikenteen hallintomalliselvityksen uudelleen valmistelta-vaksi valtuuston hyväksymän strategian mukaisesti. Jos aikomus ei ole toimia näin, niin onko kaupungin johto tietoinen toimintansa seurauksis-ta julkisen liikenteen toimivuudelle työntekijöiden mahdollisten vasta-toimien vuoksi?”
 
Linkki pöytäkirjaan