Terveyslautakunta 23.3.2010

Terveyskeskuksen esitys palveluverkon kehittämisestä


Terveyslautakunnan päätös syntyi mm. seuraavien äänestysten jälkeen:

1) Jäsen Autti ehdotti jäsen Ravelan kannattamana, että päätösehdotuksen ensimmäisen kappaleen kaksi ensimmäistä terveysasemien yhdistämisen tarkoituksenmukaisuuden ja mahdollisuuksien selvittämistä koskevat alakohdat poistetaan ja korvataan seuraavilla teksteillä:

”Vuonna 2010 jatketaan valtuuston hyväksymän strategiaohjelman mukaisesti terveydenhuollon palveluverkon kehittämistä siten, että saatu asukaspalaute otetaan toiminnan ja palveluiden kehittämisen pohjaksi ja palveluprosesseja kehitetään asiakasnäkökulmasta siten, että kaupunkilaisten tyytyväisyys kaupungin palveluihin lisääntyy ja hyvinvointipalvelujen saatavuus ja laatu turvataan.
Terveyskeskuksen palveluverkkotarkastelussa tulee huomioida Helsingin voimakas uus- ja
täydennysrakentaminen, jolla on vaikutusta nykyisten ja tulevien terveysasemien kehittämisessä, tilatarpeessa ja sijoittumisessa. Terveysasemien toiminnan ja tilojen kannalta tulee tarkastella aiempaa laajemmin yhteiskäyttömahdollisuuksia eri hallintokuntien kanssa esim. kotihoidon toiminnan sijoittamista sosiaalitoimen tai koulutoimen tiloihin Samalla tulee selvittää ja toteuttaa perusterveydenhuollossaalueellista tasa-arvoa korostavia uudistuksia.”

Ja lisäksi vastaavat muutokset tehdään esityksen liitteenä olevaan yhteenvetotaulukkoon ja em. tekstilläkorvataan myös esittelyosassa olevat seuraavat kappaleet, jotka siis poistettaisiin:

Vuonna 2010 selvitetään Oulunkylän ja Koskelan terveysasemien sekä Paloheinän ja Maunulan terveysasemien yhdistämisen tarkoituksenmukaisuus ja mahdollisuudet. Tällöin voitaisiin luopua Paloheinän ja Koskelan terveysasemista. Suunnitelma perustuu terveyslautakunnan ja kaupunginhallituksen aiemmin hyväksymiin terveysasema- ja hammashoitolaverkon kehittämislinjauksiin. Oulunkylän terveysasemalta vapautuvat psykiatrian poliklinikan tilat soveltuvat Koskelan terveysaseman tiloiksi.

Vuonna 2010 selvitetään Puistolan terveysaseman toiminnan Jakomäen ja Suutarilan terveysasemille yhdistämisen tarkoituksenmukaisuus ja mahdollisuudet. Puistolan terveysasema toimii tällä hetkellä peruskorjausta edellyttävissä vuokratiloissa.

Em. valmistelussa selvitetään sekä terveysasemien yhdistämisen toiminnalliset ja taloudelliset hyödyt että haitat, kuten tila-, vartiointi-, siivous- ja muut tukipalveluista syntyvät kustannussäästöt ja aiheutuvat tilojen korjaus- ym. kustannukset, liikenne- ja kulkuyhteydet.

Suoritetussa ensimmäisessä äänestyksessä esittelijän ehdotuksen ja edellä olevan jäsen Autin muutosesityksen välillä todettiin lautakunnan äänin 6 (Heistaro, Kousa, Muurinen, Snäll, Tuominen,Malinen) – 3 (Autti, Peltokangas, Ravela) olevan esittelijän ehdotuksen kannalla.

2) Jäsen Autti ehdotti jäsen Ravelan kannattamana, että päätösesityksen toisen kappaleen tilojen käytön tehostamisen, yhteiskäyttömahdollisuuksien sekä sähköisten palvelujen kehittämisen valmistelussa noudatettaviksi ehdotetut viisi linjausta poistetaan ja korvataan seuraavalla tekstillä:

”Toimintoja kehitettäessä ja laajennettaessa tulee tilojen uudelleenjärjestelyssä arvioida, pystytäänkö toimivien sähköisten palveluiden avulla vapauttamaan tiloja muuhun terveysaseman sisäiseen toimintaan ja miten esim. terveysasemien omat työaikajärjestelyt mahdollistavat jatkossa tilojen nykyistä tehokkaamman käytön. Ulkopuolisten tilojen vuokraamisesta luopumista tulee arvioida niiden kustannusten perusteella verrattuna kaupungin omiin tilakustannuksiin ja vaikutuksista kuntalaisten palvelujen saantiin.
Samalla terveyskeskuksen tulee selvittää aiempaa laajemmin esim. sosiaali- ja opetustoimen yksiöiden yhteiskäyttömahdollisuuksia omassa toiminnassaan. Tilojen tarvetta arvioitaessa tulee huomioida Helsingin väestön kasvu, tuleva ikärakenteen muutos, joka lisää lähiterveyspalvelujen kysyntää sekä voimakas uus- ja täydennysrakentaminen eri puolilla Helsinkiä.”

Suoritetussa toisessa äänestyksessä esittelijän ehdotuksen ja edellä olevan jäsen Autin muutosesityksen välillä todettiin lautakunnan äänin 6 (Heistaro, Kousa, Muurinen, Snäll, Tuominen, Malinen) – 3 (Autti, Peltokangas, Ravela) olevan esittelijän ehdotuksen kannalla.

3) Jäsen Autti ehdotti jäsen Ravelan kannattamana, että päätösesityksen Uusien toimintamallien vaikutukset-otsikon Terveysasemat-alaotsikon alla oleva ensimmäinen alakohta muutetaan kuulumaan:

Terveysasemilla selvitetään kevään 2010 aikana terveysasemien mahdollisuutta laajentaa toimintaa ilta-aukioloaikoihin ja sen mahdollisia vaikutuksia muuhun terveysasematoimintaan.

Suoritetussa kolmannessa äänestyksessä esittelijän ehdotuksen ja edellä olevan jäsen Autin muutosesityksen välillä todettiin lautakunnan äänin 6 (Autti, Kousa, Peltokangas, Ravela, Tuominen, Malinen) – 3 (Heistaro, Muurinen, Snäll) olevan jäsen Autin muutosesityksen kannalla.

4) Jäsen Autti ehdotti jäsen Ravelan kannattamana, että esityksen Uusien toimintamallien vaikutukset - otsikon Terveysasemat - alaotsikon alla oleva neljäs alakohta, joka koskee mahdollisuutta haluttaessa rajoittaa tilantarpeita hankkimalla ostopalveluja kattamaan lisääntyvää palvelun tarvetta.

Suoritetussa neljännessä äänestyksessä esittelijän ehdotuksen ja edellä olevan jäsen Autin muutosesityksen välillä todettiin lautakunnan äänin 7 (Heistaro, Kousa, Muurinen, Peltokangas, Snäll, Tuominen, Malinen) – 2 (Autti, Ravela) olevan esittelijän ehdotuksen kannalla.

5) Jäsen Autti ehdotti jäsen Ravelan kannattamana, että esityksen Uusien toimintamallien vaikutukset-otsikon Kaupunginsairaala - alaotsikon alla olevaan kotisairaalatoimintaa koskevaan kohtaan lisätään seuraava teksti:

” Mikäli kotisairaalatoimintaa tullaan laajentamaan, tulee erityisen tarkasti arvioida ne henkilöt, kenelle palvelu soveltuu ja kenelle palvelua voidaan tarjota. Huomiota tulee kiinnittää siihen voidaanko tätä palvelua pitää sopivana mm. yksin asuville vanhuksille.”

Suoritetussa viidennessä äänestyksessä esittelijän ehdotuksen jaedellä olevan jäsen Autin muutosesityksen välillä todettiin lautakunnan äänin 6 (Heistaro, Kousa, Muurinen, Snäll, Tuominen,Malinen) – 3 (Autti, Peltokangas, Ravela) olevan esittelijän ehdotuksen kannalla.

6) Jäsen Autti ehdotti jäsen Ravelan kannattamana, että poistetaan esittelijän selostusosassa olevan

Nyt hyväksyttäviksi ehdotetaan seuraavia selvityksiä ja tilajärjestelyjä-otsikon alla olevan kolmannen kappaleen virkkeet, jotka koskevat terveysasemien toimintamalleja koskevan esityksen tuomista lautakunnalle kevään aikana ennen terveysasemien yhdistämistä koskevia selvityksiä ja korvataan seuraavalla tekstillä:

”Kuluvan kevään aikana lautakunnalle tuodaan käsiteltäväksi esitykset terveysasemien toimintamalleista, minkä osana selvitetään pääterveysasemien tehtävät ja vastuut sekä selvitykset ja esitykset mahdollisistaterveysasemien aukioloaikojen laajennuksista. ”

Suoritetussa kuudennessa äänestyksessä esittelijän ehdotuksen ja edellä olevan jäsen Autin muutosesityksen välillä todettiin lautakunnan äänin 6 (Heistaro, Kousa, Muurinen, Snäll, Tuominen, Malinen) – 3 (Autti, Peltokangas, Ravela) olevan esittelijän ehdotuksen kannalla.

Lisäksi vielä jäsenet Autti ja Ravela jättivät pöytäkirjaan merkittäväksi päätökseen seuraavan eriävän mielipiteensä:

” Terveyslautakunnan hyväksymä esitys palveluverkon kehittämisestä ei vastaa valtuuston hyväksymän strategianohjelman asettamia tavoitteita asukkaiden terveyspalveluiden tasa-arvoisesta ja tarpeenmukaisesta saatavuudesta. Esityksessä ei ole otettu myöskään huomioon Helsingin kaupungin järjestämän palveluverkkojen kehittämistä koskeneen kuulemisen kautta saatua runsasta asukaspalautetta lähiterveysasemien säilyttämisen puolesta. Tämä ei vastaa valtuuston hyväksymää strategiaa, jonka mukaan saatu asukaspalaute otetaan toiminnan ja palveluiden kehittämisen pohjaksi ja palveluprosesseja kehitetään asiakasnäkökulmasta siten, että kaupunkilaisten tyytyväisyys kaupungin palveluihin lisääntyy ja hyvinvointipalvelujen saatavuus ja laatu turvataan.
Terveyskeskuksen palveluverkkotarkastelussa ja tilojen tarvetta arvioitaessa tulee ottaa huomioon Helsingin väestönkasvu ja voimakas uus- ja täydennysrakentaminen, jolla on vaikutusta nykyisten ja tulevien terveysasemien kehittämisessä, tilatarpeessa ja sijoittamisessa. Siten nyt hyväksytyssä esityksessä tehdyt linjaukset, joilla pyritään rajoittamaan uusien tilojen käyttöönottoa ja edellytetään, ettei tilojen määrä kasva terveyskeskuksen toimintojen laajentuessa ja ovat liian jyrkkiä ja epärealistisia. Vaarana on, että tilamenojen yksioikoinen tarkastelu ja rajoittaminen johtavat lähivuosina palvelutarpeiden kasvaessa esim. sellaisiin toimintojen ulkoistamisratkaisuihin, jotka ovat kokonaistaloudellisesti ja toiminnallisesti huonoja.

Terveydenhuollon toimintoja kehitettäessä ja laajennettaessa tulee tilajärjestelyissä arvioida aiempaa laajemmin yhteiskäytönmahdollisuuksia eri hallinkuntien kanssa esim. kotihoitotoiminnan sijoittamista sosiaalitoimen tai koulutoimen tiloihin. Myös toimivien sähköisten palveluiden ja työaikajärjestelyjen vaikutuksia tilojen käyttöön tulee arvioida. Samalla tulee selvittää ja toteuttaa perusterveydenhuollossa alueellista tasa-arvoa korostavia uudistuksia.”

Linkki pöytäkirjaan.